Interim Document for "Community Television — a scoping Study"

This document is an output from a project funded by the UK Department for international development
(DFID) for the benefit of developing countries. The views expressed are not necessarily those of DFID.
Gamos Ltd, Crown House, 231 Kings Rd, Reading RG1 4LS UK www.gamos.org

Partner University of Ghana, Ghana

Gamos Lid.

ARCHIVAL MATERIALS

Pg. 1. Mass Broadcasts — What has happened in your country regarding mass
broadcasting-public broadcasts, radio, and television? Do you have any stats on
number of radios and televisions? Do you have any studies on the communication
effectiveness of any mass broadcast approaches — e.g. has an NGO or Government
sponsored educational programmes on television.

Pg. 9. Are there any special activities with Satellite television that have relevance here.
Pg. 10. Regulation — What do the current regulations say about radio and television. Is a
community television a possibility? What would have to change to be able to run

a community television?

Pg. 17. Do we know why the national and regional television stations don’t broadcast
more development content.

Pg. 20. Local Broadcasts — Are community radios allowed? What do you know about
them? Any studies on their effectiveness. Do you know anything about their

running costs?

Pg. 24. Development Education — are there currently development initiatives that
community television would so obvious enhance if it were available.

Ghana Archival Materials.doc Page 0 of 29



* Mass Broadcasts — What has happened in your country regarding mass broadcasting-
public broadcasts, radio, and television? Do you have any stats on number of radios
and televisions? Do you have any studies on the communication effectiveness of any
mass broadcast approaches — e.g. has an NGO or Government sponsored educational
programmes on television.

Stats on number of radios and television

The NCA as at September 2002, a total of 119 radio stations has been approved across the
country, although only 58 are operational. The regional breakdown of approved radio
stations is as follows;

Greater Accra Region 22
Ashanti Region 31
Central Region 9
Eastern Region 10
Western Region 12
Brong Ahafo Region 15
Volta Region 6
Northern Region 7
Upper East Region 4
Upper West Region 3

Included in these statistics are five community radio stations — Radio Ada, Radio-Peace
in Winneba, Radio Progress in Wa, Royals-FM in Wenchi and Meridian in Tema. Not all
are on air, and some of the statistics include GBC’s radio stations across the country, but
still the competition is formidable.

Television

Ministry of Information records also show that the National Communications Authority
(NCA) has, as of June 2002, approved 18 television stations out of which only eight are
currently operational.

Newspapers

Records at the General Post Office (GPO), where all newspapers are supposed to be
registered, show 58 new print media were registered as at September 2002 and records at
the Ministry of Information indicate that there are some 55 newspapers currently on the
newsstands. However, the Private Newspaper Publishers Association of Ghana (Prinpag)
puts its membership at 63, thus we can assume that there are at least that number of
privately-owned publications on the Ghanaian market.

Main Reference

1. Gadzekpo, Audrey. “Ten Years of Constitutional Rule — Challenges of the Ghanaian
Media”: (Keynote presentation at GJA workshop, Greenland hotel, Swedru,
December 9-10, 2002.




2. “Positioning Radio Ghana to meet the Current Competition”: (Seminar organise by
GBC on 23-24 November, 2002.
Study on the Communication Effectiveness of Mass Broadcast Approaches

Radio

A content analysis of the Ghana Broadcasting Corporation (GBC) Radionl programming
schedule for a one-week period in the January-February 1990 issue of the radio and TV
Times yielded a total of 346 programmes. Altogether, GBC Radio 1 transmission
totalled 6,343 minutes or 105.7 hours per week. Radio 1 transmission breaks from 9:05
PM to 12:19 P.M. on weekdays and between 11:15 PM and 11:59Am on weekends. No
reasons were attributed to the break in transmission, but it was assumed they were
necessary to preserve the radio equipment and to provide adequate time to switch to
different wavelengths and frequencies, [ Typically transmission lines have to be changed
to avoid losing the use of the meter band as demanded by international regulators]

The findings presented in Table 10.8 describe the types of language used in the radio’s
programming. It shows that the ‘mixed subcategory — a combination of the indigenous
languages — had the highest with 29.5 percent, and Hausa had the lowest with 4.3 percent.
The rest were ; English -16.5 present, Akan-10.7 percent, Ewe — 9.2 percent, Ga — 8.1
percent, Nzema — 6.4 percent, Dagbani — 4.9 percent, and unspecified — 10.4 percent.
The reasons the ‘mixed’ languages subcategory ranked the highest is that most of the
radio programs were usually alternated to provide variation for listeners. For example,
the combined morning devotion and national pledge that usually begin transmission are
in different language each day of the week. Also the morning music that immediately
follows the morning devotion is in a different ethnic language every day of the week.
The idea is to provide broad language representation in the programming offered since
Ghana is a country of ethnically diverse people. Furthermore, English ranked second for
the simple reason that all school broadcasts are in English and so are the brief newscasts
on the hour. Akan single-handedly ranked the highest among the ethnic languages used
in the broadcasts because it is the language of the majority. It is indeed not surprising
that Hausa ranked the least; it is not an indigenous Ghanaian language but is widely used
as a trade and commerce language.

Table 10.8

Distribution of GBC Radio 1 Programmes by Languages
LANGUAGE FREQUENCY PERCENT
English 57 16.5
Akan 37 10.7
Ga 28 8.1
Ewe 32 9.2
Hausa 15 43
Nzema 22 6.4
Dagbani 17 4.9
Mixed 102 29.5
Unspecified 36 10.4
Total 346 100%







The most prominent program on GBC Radio 1, as indicated in Table 10.9 was news
(39.9%) followed by entertainment/culture (19.1%) and community (10.1 %). The
national radio station also devoted 9.2 percent of its broadcasts to information, 6.6
percent to youth, and 0.9 percent to other entertainment. Furthermore, 4.6 percent of the
broadcasts were devoted to religion, 1.4 percent to education, and 8.1 percent to the other
category. Newscasts undoubtedly topped all the programme subcategories because they
were broadcast more frequently — usually every hour.

Table 10.9

Distribution of GBC radio 1 Programmes by Type of Broadcast
PROGRAM CATEGORY FREQUENCY PERCENT
Information 32 9.2
Entertainment/Culture 66 19.1
Youth 23 6.6
Other Entertainment 3 0.9
Community 35 10.1
News 138 39.9
Religion 16 4.6
Education 5 1.4
Others 28 8.1
Total 346 100%

Generally, GBC Radio 1 carries a few English programs such as news and commentary,
newsreel, experts from the Ghanaian newspapers, and school broadcasts. The major
program types are health, sports, music, religion, adult education, and rural broadcast.
Funeral announcements in the ‘mixed’ indigenous languages also feature prominently.
Some of the specific programmmes on GBC Radio 1 are Music in the Country Side vein,
a variety of traditional music for funerals, outdooring, and other social functions; and
Programme Parade, an informative programme in English which is alternated with the
local ethnic languages. Other programmes are; Hen Ara Nkonkonko (Akan, meaning we
by Ourselves), a programme which aims at preparing the country’s youth to assume the
role of future leaders; Kunenka Nawa (meaning How May Ears Do You Have?), a
roundup of topical events in Hausa; Te Oyaa Tee (How are You?) a radio doctor’s talk
show in Ga; and Nyonu Afedzikporlawa (Entertainment for Women), a housewives’
favourite in Ewe.

In summary, the findings for radio reveal that a significant amount of programming time
was devoted to news more that the rest of the subcategories studied. Because it is a
domestic network, a substantial portion of the programs on Radio 1 are locally produced.
Thus , the fact that indigenous language are used more frequently in Radio 1
programming is indicative that more Ghanaian will be sufficiently informed and also will
understand the messages that come to them.



Television

A Survey of GBC-TV programme schedule for the week under review yielded 131
programmes. Television transmission for Saturday and Sundays usually begins at
6:45PM and ends at 10PM, whereas transmission on weekdays normally runs from
5:45PM and 11PM. In addition, on public holidays GBC-TV operates on a weekend
programming schedule (i.e. from 6:45AM to 10PM). Television transmission on
weekdays does not start until 5:45 PM because of the general assumption that most of the
Ghanaian audience works during the weekdays (i.e. 9AM to5SPM), and the evening is
more suitable for programming.

Another reason is probably to prevent wear and tear of equipment and a final reason is
lack of suitable and adequate programmes to show during the morning hours. Television
broadcast in Ghana is for the minority who live in urban areas. Frequent breakdown of
transmission equipment, as well as lack of power and electricity, make it impossible for
those in the remotest parts of the county, who constitute the majority, to enjoy television
services. In addition, because of the peculiar terrain in certain parts of the country,
television signals do not carry well to these areas. However, by 1993 modernization and
expansion programs have reached nearly 95 percent of the country’s land surface and a
considerable portion of the population, over 80 percent.

GBC-TV programming includes news and commentary, musical and variety shows,
drama, feature films, sports and educational programming. Some of the specific
programmes are; Showcase, a local drama presented in the indigenous language, Science
World, a series designed to explain scientific innovation and inventions and their effects
on everyday lives; and Hobby Time, a programmed designed to teach children how to
make handcrafts. Others are; Our Health, a programme meant to educate the general
public on the health needs of the individual as well as the community; Builders of Today,
a magazine programme for youth; and Living Arts, a cultural magazine that features
contemporary arts and artists. The most popular entertainment programs are in the
indigenous languages — although English is the main language of broadcast.

Table 10.10

Distribution of GBC-TV Programs by Language

LANGUAGE FREQUENCY PERCENT
English 62 473
Akan 3 2.3
Ga 1 0.8
Ewe 1 0.8
Nzema 1 0.8
Dagbani 1 0.8
Mixed 11 8.4
Unspecified 51 38.9
Total 131 100%

Note: Although Hausa is also used in GBC-TV programming, it is not specifically mentioned in
the Radio and TV Times sampled for this particular study.



Table 10.10 shows the frequency of languages used on GBC-TV each week. As expected,
English represents the largest subcategory with 47.3 percent because it is the official
language in the country. Unspefied language followed second with 38.9 percent, and the
“mixed” indigenous languages placed third with 8.4 present. Akan ranked fourth with 2.3
percent; and Ga, Ewe, Nzema and Dagbani tied at the bottom with 0.8 percent.
Obviously, Akan once again accounted for more of the programmes on GBC-TV than the
other ethnic languages because it is the language of the majority.

Table 11.11 presents the frequency analysis of the types of programme broadcast on
GBC-TV. The others subcategory — an amalgam of weather forecasts, ads,
announcements, program parades, programme summaries, and test patterns- accounted
for more than a third (38.9 percent ) of the broadcast. GBC —TV also devoted 13 percent
of its programming to newscasts, 9.9 percent to entertainment/culture, 8.4 percent to
information, and 7.6 percent to youth activities, 9.6 percent of its programming to
religion, 6.1percent to education, 5.3 percent to other entertainment, and 3.8 percent to
community activities. A new feature for news presentation was introduced on GBC-TV
in June 1990. For example, the 7PM newscast has been divided into two segments; local
and international news. And the two segments, anchored by tow readers, are interspersed
with a two minute commercial break.

Table 11.11

Distribution of GBC-TV Programms by Types of Broadcast
PROGRAM CATEGORY FREQUENCY PERCENT
Information 11 8.4
Entertainment/Culture 13 9.9
Youth 10 7.6
Other Entertainment 7 53
Community 5 3.8
News 17 13.0
Religion 9 6.9
Education 8 6.1
Others 51 38.9
Total 131 100%

In summation, GBC-TV programming tends to use English as the main language of
broadcast rather than the six major indigenous languages; Akan, Ga, Ewe, Nzema,
Dagbani, and Hausa. Although some of the television programs are imported, the station
uses lots of indigenously-produced programmes. The findings indicate that the
substantive programmes were geared more toward informing than entertaining the
Ghanaian audience. Nevertheless, it was very difficult to determine exactly how GBC-
TV programming was aiding in national development since the programming content
was, in a way, too general and multifarious.

Main Reference
Asante, Clement E., “The Press in Ghana: Problems and Prospect”. University Press,
Inc.: Maryland, 1996.



What has Happened Regarding Mass Broadcast/Public Broadcast

Radio

The colonial government, then headed by Governor Sir Arnold Hodson, established radio
service in the Gold Coast on July 31, 1935. In a private bungalow in Accra, the British
Broadcasting corporation (BBC) opened a small wired relay station called “ZOY” to
relay its programmes to an estimated 300 listeners in the city. Twumasi (1981) says this
broadcasting facility was extended when rediffusion (wired-radio) centers were opened in
Kumasi, Secondi, Koforidua, and Cape coast.

The British colonial government established radio as a public services tool to bring
information, education, and entertainment to a few Accra residents. But later it was used
to counter the anti-colonial propaganda of the nationalist press in Ghana. In 1939, the
government provided funds for a permanent building to house the radio station. It is said
that during World War Il Radio ZOY provided the public with accurate war information
as well as the performance of the Gold Coast soldiers at the frontlines of the war.
Between 1935 and 1945, Radio ZOY was administered by the Colonial Secretary’s
Official and from 1946 to 1953, it was managed by the Information Services Department.
In 1954, upon the recommendation of a commission established to advice the colonial
government on how to improve radio broadcasting in the county, the gold Coast
Broadcasting System (GCMS) was set up. Then in September 1962, the Ghana
Broadcasting System became a full-fledged corporation and was renamed the Ghana
Broadcasting Corporation(GBC).

Since its inception, GBC has undergone various restructuring and transformation exercises.
For example, by 1973 GBC had been reorganized into seven divisions, notably sound
(radio) programmes, television programmes, news and current affairs, engineering,
administration, accounts, and common services. Again in 1973 GBC was reorganized —
this time into 11 divisions consisting of sound programmes, television programmes,
engineering, news and current affairs, administration, finance, technical services,
commercial service, public affairs and publication, music and culture, and film production.
Still, recent reorganization by the government has made GBC into only two divisions
sound broadcasting (or radio) and television. However, there are other supporting services
such as engineering, news and current affairs, and administration and accounts.

On June 1, 1961, Ghana inaugurated an external broadcasting system which linked the
country with the outside world. The external service beamed on a 100-kilowatt transmitter
to start a service that was primarily aimed at people in every part of Africa. This service
carried messages of encouragement and support to other African countries fighting for their
freedom and self-determination through the 1960s and 1970s. in addition, the external
services also reached listeners in North America, Europe, Japan and Australia. The
programmes were broadcast in Arabic, English, French, Hausa, Portuguese, and Swabhili.
This external broadcast station became “one of African’s ambitious international radio
propa-ganda station, in keeping with Nkrumah’s ambitions to play a leadership role in the
Pan-African movement’(Head and Kugblenu 1978, 126). The external was resumed in
1987 after several years of being inoperative due to technical and financial difficulties.



Currently, the Ghana Broadcasting Corporation (GBC) provides two domestic radio
services; Radiol (also called GBC- 1) and Radio 2 (also know n as GBC-2). Both
operate from 5:30 am until 11:05pm. However, brief, periodic intermissions occur
during transmissions. The transmission of Radio 3 (GBC-3) programs, which were heard
on wireless only, has been discontinued because of shortage of material resources. On
may 21, 1986, GBC began a new transmission on VFH-FM for the Accra-Tema
metropolitan area, a gift from the Federal Republic of Germany to commemorate the
corporation’s Golden Jubilee which fell on July 31, 1985. At the time there were more
than 2.5 million wireless sets in Ghana plus more than 64,000 wired loudspeaker boxes.

Television

Television service was launched by Nkrumah on July 31, 1965, under the directorship of
Mrs. Shirley Du Bois. In his inaugural address, Nkrumah noted that television “must
reflect and promote the highest national and social ideals of our ideology and society”
(Daily Graphic, August 2, 1965, 5). In fact, the objective was to use television to
promote education and literacy, not entertainment. Currently, Ghana Broadcasting
Corporation-television (GBC-TV) has a major studio center in Accra with transmitters at
Ajankote near Accra, Kissi in the Central region, Jamasi in the Ashanti Region, and a
relay station in Tamale in the Northern Region. The transmitters are linked by
microwave to the main studio in Accra. In 1986 another transmitter was installed at
Bolgatanga to serve the uppermost part of the country. In an effort to improve and
modernize television transmission as well as to increase simultaneously broadcast
coverage to almost all parts of the country, three new colour transmitters have been
installed at Akatsi and Amedzofe in the Volta Region, Han in the Upper West, and
Tamale in the Northern Region. The recent commissioning of another transmitter station
in Sunyani in the Broad Ahafo region makes it possible for 95 percent of the country’s
land surface to be covered. Television programming starts weekdays at 5:55pm and ends
at 11 pm. There is, however, a two-hour morning educational broadcast for schools. On
weekends and public holidays broadcasts extend form 6:50 am to 11:50pm.

Wire Service

The Ghana News Agency (GNA), the first wire service to be established in African south
of the Sahara, was developed through the assistance of Reuter news agency of Great
Britain in February 1957. GNA was established to correct the distortions about the
African continent in the international media (Maja-Pearce 1990). Initially, it was formed
within the Information Services Department but became a statutory corporation in 1960
with a board of directors appointed directly by the president of the head of state. GNA
has regional and district offices throughout the country and initially had international
bureaus in 10 foreign countries, including Lagos, London, Moscow, Nairobi, and New
York. The agency’s news service was is subscribed to by more than 140 organizations
and diplomatic missions. GNA has news exchange agreements with other international
news agencies, including Reuters, agency France-Presse (AFP), and TASS. At its
inception GNA carried 12,000 works daily and another 7, 000 for Reuters, but these
figures have increased dramatically in recent years.



It must be noted that currently all the foreign offices of the agency has been closed down
due to financial constraints.

The Film Industry

The Ghana film Industry Corporation, (GFIC) was set up in 1964 and charged with the
production of documentary films and newsreel to publicize and propagate government
activities. The idea was to put on film/tape important historical events of Ghana for
record purposes. Plans are now underway to restructure the corporation to enable it to
operate as a full-fledged, regular film studio, capable of producing commercial films.

Main Reference
Asante, Clement E., “The Press in Ghana: Problems and Prospect”. University Press,
Inc.: Maryland, 1996.



* Are there any special activities with Satellite television that have relevance here.

The Satellite television

On July, the country’s first satellite station near Accra was commissioned, making it
possible for Ghanaians to see live the British royal wedding between Prince Charles and
Lady Diana. Also, on March 6, 1986, Ghana, with the assistance of NEC Corporation of
Japan, switched its television network to colour to keep abreast of modern television
technology around the world. Moreover, for example, the former Soviet Union, the
former Federal Republic of Germany, and, of course, Japan have all in various ways,
contributed generously toward rehabilitation the broadcasting industry in Ghana. And in
due course, Ghana hopes to gradually replace its nearly 52 relay stations that are
currently in use with VHF-FM radio receivers to expedite its expansion program aimed at
reaching more rural communities.

Main Reference

Asante, Clement E., “The Press in Ghana: Problems and Prospect”. University Press,
Inc.: Maryland, 1996.

10



* Regulation — what do the current regulations say about radio and television. Is a
community television a possibility? What would have to change to be able to run a
community television?

Broadcasting Regulation — the Past and Present

Definition
Communication policy is defined as “a set of principles and norms established to guide
the behaviour of communication systerm,” (Dias et. Al., 1979)

Past Media Policy

Ghana has had a long media history dating back to 1822 when Governor Charles
McCarthy set up the Royal Gold Coast Gazette and commercial Intelligencer, but from
1857 onwards it was a mainly indigenous press, which thrived and articulated the
aspirations of Ghanaians. The press was central to the nationalist struggle and arrogated
itself a crusading vision. Joseph Ephraim (J.E.) Casely Hayford (1903:181) argued that
the newspaper was the “mouth-piece” of the people and likened the relationship between
editor and reader to that of ““ a ready friend, on who sympathized with them in all their
troubles and who would give his very life’s blood to ameliorate their condition.” Another
nationalist, Joseph Boakye (J.B.) Danquah similarly characterized the newspaper as the
spokesperson of the silent majority, counting among the duties of the newspaper “to serve
as a linguist, an intermediary between the government and the people, the people and the
government” (Times of West Africa, March 16, 1934). Both central figures in the long
struggle for independence, Casely-Hayford and Danguah expressed and communicated
their vision for a free and independent Ghana mainly through the newspapers they
variously published and edited.

After independence civilian and military governments have continued to variously
articulate their disparate visions for the media. However, to date we cannot claim to have
a clear cohesive national media policy. Whatever policies that may haven been fashioned
out over the years has been balkanized and communicated sporadically through public
pronouncements and declarations by either the head of state, Minister for information or
senior government functionaries. We have also been able to glean media policy through
the maintenance, enforcement or enactment of laws governing various aspects of
communication, or through sporadic decrees.

Thus, for example Kwame Nkrumah’s vision for the media and clearly his government’s
communication policy can be deduced from actions such as the establishment of the
Ghana News Agency, whose mission was to counter negative coverage of Ghana and the
continent by imperialist media. The addition of foreign language radio broadcasting in
selected foreign language to neighboring African states; and the building up of local
language broadcasts on state radio are also measures that suggest a deep belief in
overcoming information dominance from the West, in furthering a pan-Africanist vision
and in communication to citizens in their own languages. On the more negative side, we

11



can also determine the Nkrumah’s communication policy was anti privatization of the
press from pronouncements such as;

“It is part of our revolutionary credo that within the competitive system of
capitalism, the press cannot function in accordance with a strict regard for the
sacredness of the facts and the press, therefore, should not remain in private
hands” (1963).

On another often cited occasion Nkrumah expanded on the revolutionary role he thought
the media ought to play by explaining that the truly African media does not exist for the
purpose of enriching its proprietors or entertaining its readers. He considered the media
as an integral part of society that must carry forward a revolutionary purpose of
establishing a progressive political and economic system upon the continent to work out
its social and cultural destinies (Ainslie, 19966). To achieve these, Nkrumah and his
government felt the media should be in firm state control. For instance, a criminal code
(Amendment) act was passed requiring “newspapers and other publications which had
been indulging in the systematic publication of matters calculated to prejudice public
order or safety” to be submitted for scrutiny (censorship) before publication. Also schools
and libraries Act 76 (1961) was passed to control cinematography exhibitions by
previewing films. The False Reports and Sedition Acts were enhanced.

The progressive party government of Dr. Kofi Abrefi Busia, in line, with the free market
economy principles it espoused, obviously did not agree with a policy that put the media
only in state hands and thus during the brief years that they were in power the Progressive
party repealed laws such as the Newspaper Licensing Act 1963, and allowed for private
print media development. Thus we can deduce that media policy was predicated on a
libertarian vision of the media’s role in society. The attitude of the Third Republican
Government of Dr. Hilla Limann was similarly benign, the tone for media policy set in
his sessional address to Parliament on November 30, 1979:

“The Constitution provides for the establishment of the Press Commission to
manage the state-owned media and to give the press the necessary independence
and protection to enable it to perform its essential functions of educating and
keeping the public properly informed and serving as a watchdog of the people’s
rights and liberties (Limann, 1979).

It is important to note that the Limann government underscored their commitment to
improved communication by ushering in the use of satellite communication, and unlike
neighbouring Nigeria, for example, took no measures to curb private use of satellite
dishes.

Military Communication Policies

In an attempt to restore civil liberties which Nkrumah had curtailed, the National
Liberation Council sought to reverse many of Nkrumah’s policies. The NLC lifted the
lifted Nkrumah'’s of outgoing messages and ban on foreign correspondents, and set up a
publicity secretariat to advise the government on the formulation and execution of the

12



regime’s internal and external information and publicity policies. The role of the media
was defined as “refining from giving prominence to unimportant matters, cheap
sensationalism and overdramatising of trivial events”

In the areas of broadcast, the NLC promulgated a decree establishing new Ghana
Broadcasting Corporation with the responsibility of undertaking social and commercial
television, and providing impartial and independent service and affording equal time to
all political parties “(NLCD 226). To generate revenue, the Television Licensing Decree
(October 1996) was passed, requiring consumers to obtain a license before installing a
TV set in their homes. Dealers, hirers and repairs of TV sets were also required to obtain
a dealers license.

These relatively reasonable sounding polices, however, were contradicted by
communication polices rooted in legal decrees and actions that smacked of interference.
The prohibition of rumours Decree (NLCD 92) made it a crime to air any statement, even
if true, that might cause disaffection against the NLC, the police or the armed forces. A
two decrees were passed preventing anyone from taking legal action against the country.
Sate-owned media and the state publishing Corporation as well as the owners, publishers
or editors of the State owned defamation without authorization from the attorney-General
(Asante, 1996).

In the area of telecommunications, the NRC regime passed the Telecommunications
(Frequency Registration and Control) Decree, 19977) (SMCD 71) thus establishing the
Frequency registration and Control Board. The functions of the FRCB were to allocate
and control the use of radio frequencies and to approve and issue licenses to commercial
and amateur radio operators, among other things. As in the case of the previous civilian
regimes, however, no private broadcast licenses were ever granted.

The last military regime in Ghana of FIt. Lt. Jerry J. Rawlings, who staged a military
coup in 1981, was characterized by politicians that were essentially intolerant of the press
and individual freedoms. The Press Commission established during the civilian
government of Dr Hilla Limann- whom the overthrew — was abolished and instead an
advisory council set up to advise the Minster for information. Foreign music was
described as cultural imperialism and thus banned from their waves. Illegal video
operational were banned and video operators were required in submit their films to the
Ministry of Information for censorship. A regulatory body, the Cinematography
Exhibition Board of Control was set up and empowered by Nkrumah’s Act 76 of 1961 to
preview films. In addition, a law on defamations was passed in 1984.

A clue to PNDC government’s communication policies can be determined from a given
by the then Minster for information, Joyce Aryee;

“I do not see the press as laying outside of the political institutions that we have.

This is where I see that people ought to realize the role of the media differs from
county to county. In a situation like ours when we need to conscientise people

13



and where we have an illiteracy problem, you use institutions like the media to do
the conscientisation” (African Contemporary Report, 1983, 84).

The conscientisation effort meant that private newspapers were randomly banned for
“distorting news” fabricating stories” and also for being unpatriotic and unsupportive of
the ideals of the 31% December Revolution (Asante, 1996).

The final overt policy act that sought to silence the media during this period was the
passing of the Newspaper Licensing law (PNDC Law 211) in1989 that revoked the
registration of all newspapers and magazines published in the country and required that
publishers re-apply to the Ministry of Information for registration.

Regulations under the fourth republic

Communication policy in Ghana today is guided by article 12 of the Constitution which
stipulates the freedom of the media, and which seeks to insulate the state-owned media
from governmental interference. These freedoms are also backed by article 21, which
guarantees freedom of speech and expression for all as well as freedom of information.
The freedom of information stipulation, hover, appears to contradict instruments such as
Official Secret Oath, which prevent public officials from divulging information to
journalists.

Chapter 12 of the constitution provides more than just assurances of press freedom
however. It also provides guidelines for responsible journalism by stipulating a right to
rejoinders and by establishing a Nation Media Commission. The NMC is charged with
insulating state-media from Governmental interference, ensuring high journalistic
standards and arbitrating grievances relating to the media.

The NDC government perhaps ushered in some of the most liberal policies as a the media
is concerned. And while these policies were intermittently contradicted by the rigid
enforcement of press laws. Including criminal libel and sedition, the communication
atmosphere was one that was nonetheless freer than it’s ever been in addition to the
proliferation of newspapers, there had been several private broadcast situations. The
liberalization of the airwaves, a major policy departure from past governments, was no
doubt helped by the constitutional provision stating that there should be no impediments
put in the way of the media, either broadcast of print ( article 12), and by the general
economic policy of privatization adopted by the government as part of Ghana’s structural
adjustment and economic recovery programmes. Since July 1995, the Ghana Frequency
Registration and Control Board has granted frequencies to operate broadcasting services
to three free-on-air commercially supported UHF TV networks (none has as yet gone on
air), 13 pay-per-view satellite (cable) re-broadcast service situations and 10 VHF-FM
radio stations.

Furthermore, there had been the promulgation of the national Communication Authority
Act on December 30, 1996, which established the national Communications Authority.
The Authority regulate communications by wire, cable, radio, television, satellite and
similar means of technology for the orderly development and operation of efficient

14



communications services in Ghana and to provide for related purposes. “Among its
duties will be the allocation and regulation of frequencies, the promotion of research and
development of technologies, the promotion of fair competition among communication
providers, the ensuring of efficiency among communication providers and consumer
satisfaction, the establishment of a national cumbering plan and the assignment of
numbers accordingly, among other things.

It is worth nothing that a paper prepared by the Minister for information setting out the
NDC Government’s policies in communication is instructive of the direction in which the
Government hopes to take communication. Central to the policy, was the use of mad
media for “social change, economic growth and cultural preservation and development”,
and the “deregulation, decentralization and democratization of the media” The Minster
envisioned decentralizing media, particularly broadcast media, by encouraging
community radio stations to be set up by district assemblies, although one must point out
the conflict between that vision and that of the Committee on Independent Broadcast that
discourages district assemblies from acquiring radio stations.

Conclusions and Recommendations

As lofty and progressive as these policy goals outlined for the future of communication in
Ghana sound, there appears to be some serious gaps that need to be addressed. One such
loophole can be found in the policy aimed at ‘democratizing the media by urban
populations. While envisioning the need to widen the options and availability of the
media, no policies have been laid down to actually encourage this. There is no
community or rural newspapers in the county and, indeed, all the committees have been
silent on this issue.

More importantly, there is no policy that speaks the language problem in our country, a
problem that is continent wide; English still dominates the broadcast media in a country
with a 60 percent illiteracy rate. While GBC has a local language, there is no such
provision of TV, a media which is fast penetrating our rural areas. And while there are a
few local language programmes, they constitute a small percentage of total programming
onTV.

Chap movies and old American re-runs continue to dominate our television airwaves.
Major programmes such as news are still only read in English and CNN, which GBC
rebroadcasts at

When it comes to private broadcast, no policy guidelines encourage private stations to
“democratize” for the sake of rural or illiterate people, and because there are no
guidelines, the formats of most of the stations are very western oriented, with hardly any
use of the local languages.

The committee on independent Broadcast in their report recommended giving priority to
operators of local/community radio. Unfortunately, there are few takers as rural areas
with little advertising base are hardly attractive to private investors. A few — but they are
hardly enough — community stations are being planned by individuals with donor. His

15



leaves the burden of community broadcasting to the people themselves. If, as
commended, district assemblies are not allowed to operate broadcast stations, alternatives
must be found to help communities set up and run their own stations.

Media pluralism and the proliferation of other forms of communication might be the
vision of both the framers of the constitution and government, but the capital to translate
this into reality, especially in the disadvantaged areas where there is little incentive for
private individuals, may mar this vision. It may be prudent that in tangent with the vision
of inexpensive and readily available flow of information, certain economic measures such
as tax breaks or reduced taxes on communication inputs be implemented.

Main References
Gadzekpo, Audrey. Communication Policies in Civilian and Military Regimes: The Case
of Ghana

Other References

Dias, M.A.R., J.LA.R. Lee and K & Wilio Nordenstreng. O.A. (1979) National
Communication Policy Councils: Principles in Communication Policy and
Planning. East West Center: Honolulu

Ainslie Rosalynde (1966). The Press in Africa: Communications Past and Present.
London: Victor Gollanez, Lt.

Asante. C. E. (1996). The Press in Ghana: Problems and Prospects. University Press Inc.:
Maryland.

National Communications Act. 1996.

NLCD 226 & 92

What needs to be changed in order to run community television

Policy Issues

The economics of purely private media do not create a media infrastructure that is all-
inclusive. Poor and rural audiences are not served and thus the majority population is
still marginalized. That is why the state ought to allocated resources to the media. The
media must be seen as a resource that must be adequately shared, just like roads,
electricity, etc. The pressure to turn public media into commercial media and to cut
subvention, is fraught with dangers, and is sure to compromise content. It also begs the
neo-liberal question, if state media is commercialized, then does the state have any
business owning media?

An overarching question to be explored in this situation is what can the government do to
help media grow? Is it feasible to lobby government for tax breaks, for example, or for
the state to set up special distress funds, with conditionalities attached, to support media
companies who are at risk of being defunct?

16



Also to be pondered is the assumption by democrats that privatization of broadcast will
solve the problems of pluralism. This may not necessarily be true, for there can be
quantity without pluralism. Is there a way that policy can promote diversity, for example,
by prioritizing community radio?

Disagreements over the NMC legislative instruments suggest a need for a media policy
dialogue and expedited action on a national media policy. We must avoid democratic
backsliding and the danger of transforming self-regulation into state regulation, beyond
what already exists. Thus, the question is how can we promote norms that make possible
a meaningful discursive practice for media participants (both professional and non-
professional), ones that observe certain protocols, ethics and rules of procedure, without
needlessly restricting free expression?

How does the NMC see its relationship with media, as a mediator or a regulator? What
do media practitioners think the relationship between NMC and the procession ought to
be?

Finally it is important the process of issuing broadcast licenses is transparent in order to
avoid cronyism or pressure from government in the allocation of frequencies. This is
especially important as the market becomes saturated. Can the media monitor the process
in some form, or lobby the authorities to device a more transparent, accountable and
equitable method of allocating frequencies?

Communication policy must address issues such as language and promote the settings up,
for example of indigenous language newspapers. Policy must also aim at encouraging
culturally positive content and promoting ways in which Ghana’s aim at culture can be
projected through the press.

More importantly, it must be pointed out that without adequate resources — financial and
otherwise, the press will be unable to adequately reflect and promote the overall national
development vision of Ghana. Thus, the final press policy that results form these
deliberations must be complemented by a commitment on the part of government to
provide the resources needed to address the deficiencies within the press system and the
resources needed to strengthen the press — both state and private- as well as the
commitment to create the kind of environment that allows the press to thrive.

1. Gadzekpo, Audrey. “Ten Years of Constitutional Rule — Challenges of the Ghanaian

Media”: (Keynote presentation at GJA workshop, Greenland hotel, Swedru,
December 9-10, 2002.

17



* Do we know why the national and regional television stations don’t broadcast
more development content.

Why the Television Stations don’t Broadcast More Development News.

The goals of development journalism are to promote grassroots, non-violent, socially
responsible, ecologically sensitive, personally empowering, democratic, dialogical and
humanistic forms of communication.

Ghana as a developing country has myriad problems of development not least of all are
poverty, poor education and health, inadequate agricultural practices, lack of adequate
infrastructure, poor social services, a lack of political maturity and accountability,
conflicts, gender inequality, etc.

At the same time the country has had a poor history of political mobilization around these
issues and that is why the idea of using the mass media to mobilize around poverty
development issues has always been considered attractive. The media have the potential
for reaching huge audiences (Ngugi 1995:5). Thus journalists must assume an
educational role.

But before you can do that you need first and foremost to be informed about the issues
yourself. You need to be knowledgeable and be in a position to understand what
development means, how people are affected by government development politics and
assess the merits and demerits of development policies.

Secondly, you need to reach the people most affected by development processes and to
understand what their issues are. The rural area makes up by far the greatest portion of
Africa, and is the least developed. To make development journalism meaningful we need
to focus on the need and aspirations of the rural poor.

The reality however is that this constituency is unattractive to journalists. Journalists
report the rural are from the safety and comfort of the town, making periodic forays into
the rural area to cover specific events at which top politicians or governments or
government officials are the main attraction. Urban mass media content in developing
countries reflects and appeals to the needs and interests of the urban elite and especially
of the government. Yet, the most basic and challenging aspects of the development
problem is centered on the portion of the population that is least directly reached by
urban mass media — those in our rural areas.

Development journalism has had a reputation as a euphemism for government
propaganda and journalists who claim to practice development journalism are seen as
having been co-opted to promote state programs and policies, in the name of mobilizing
economic growth.

18



How to Change for the Better?

Rather than focusing on the social significance of news, there is a tendency on the part of
the media to personalize, politicize, infantilize, trivialize and dramatize social processes
by fragmenting them and by failing to link policies, processes and actions, with events,
happenings, outcomes and consequences.

If we look through newspaper pages and listen to airwaves, today we will no doubt find
information that does some of the things I am suggesting, certainly development news.
State media is particularly good at providing news that could be classified as such.

But we need to ask the following. How are we;
1. Monitoring and evaluating government programs and policies

2. following up stories to ensure that the public pronouncements of our
politicians and public officials are translated into public actions

3. Providing a sense of cause and effect, mostly because many stories lack
background and context. Very few stories are able to bring out the impact that
various policies, programs and actions have on ordinary Ghanaians.

4. Highlighting innovation and success stories that will motivate people and
inspire change.

5. Empowering the citizenry with information that could help them make
informed choices and decisions. Presenting people with the various
development options and letting them understand the pros and cons of these

options.

6. Giving voices to the voiceless.

7. Signaling that development issues are important through placement and
enhancement.

Main References
Gadzekpo, Audrey. The Importance of Media to Development Workshop with Student
Journalists

Other References

Dias, M.A.R., J.LA.R. Lee and K & Wilio Nordenstreng. O.A. National Communication
Policy Councils: Principles in Communication

19



Why TV station do not broadcast development news

Traditional news values taught in journalism schools in Ghana and on the rest of the
continent and reinforced in newsrooms, emphasize conflict, controversy, timeliness,
novelty, rather than development or community interest news. In Ghana news values
more likely to be driven by commercial and political interests rather than broad nation
interests or the need to protect cultural values. Political and ethnic polarizations have
affected the manner in which news is collected and disseminated and decisions on
publication of some hard core news could sometimes be determined by ethnic or political
sentiment than their newsworthiness (Norkeafor, 2000:102). The prevailing news culture
in Ghana generates two types of news generally — even-driven (coverage of speech events
by prominent officials, or a negative happening, accident, murder, theft etc.) or scandal-
driven, consisting of political exposes accompanied by copious opinionating. Seldom are
feature, documentary and analytical treatments given to issues that are neither particularly
controversial or overtly political. There appears to be no incentives for innovative
reportage, thus, for example, when Ghanaian-born UN Secretary General Kofi Annan
was awarded a Noble Prize last year the story was treated as a singular news event and
generated only a few straight news reports of the fact as supplied by officialdom. A GBC
reporter blamed poor coverage on the fact treat they had been waiting for the government
to react to the news by issuing a statement or an announcement before they could provide
their own independent coverage. While BBC broadcast a special in-depth documentary
on Kofi Annan to preempt the award, GBC did not, leaving Ghanaians to contend, once
again with a western perspective on s subject that was in the Ghanaian purview.

Main References

Gadzekpo, Audrey. Domination or Self-Marginalization? Entering the Dialogue on
Africa’s Lack of Presence in Global Media. (A Paper Presented at the IAMCR
Biennial in Barcelona, Spain August 2002).

Other Reference

Nwokeafor, Cosmos (2000). Pan African News Agency. Conduit to African Press and
Political System.In M’Bayo, R., Onwumechili, C., and Nwanku R. (eds). “Press and
Politics in Africa”. Edwin Mellen Press, Lewiston, Queenston, Lampeter.

20



* Local Broadcasts — Are community radios allowed? What do you know about them?
Any studies on their effectiveness. Do you know anything about their running costs?

A Study on Communication Effectiveness

Introduction:

Among the various forms of mass communication, radio has become, arguably, the
principal actor in Ghana’s contemporary social and political life. At least two reasons
explain this pre-eminence. First is that people are able to speak, and be heard, in their
own local languages. Secondly, radio is available to most people, while ownership and
use of the medium cut across the social class barriers that constrain newspaper circulation
and television ownership. It is for these reasons that rural-based radio has been identified
as the most effective medium for propagating the democratic values of freedom of speech
and expression; and of human rights and social justices. Furthermore, rural/community
radio, by virtue of its unique interactive capacity, offers a singular opportunity for rural
populations to be given visibility and voice and on the platform of the national
development agenda.

Rationale:

Accordingly, the Media Foundation for West Africa (MFWA) has sought to support and
reinforce these potentials of rural radio stations in particular so as to make them more
relevant to Ghana’s evolving democratic experience. However, given that only anecdotal
evidence existed to support the putative utility of radio as the preferred medium for
propagating the values of democracy and for expanding the limits of free expression,
MFWA decided to undertake a number of studies involving radio in general, and rural
stations in particular. This way, we were able to provide purposes and direction to our
subsequent radio-supported project programmes.

The following paragraphs attempt to present a composite synopsis of the results of three
of the studies that the media Foundation has been undertaking.

The Audience Survey:

The purpose of the audience survey was to gain insights into the media use habits,
attitudes, preferences and orientations of rural respondents in general; and in particular, to
sound out their impressions about the performances of the ‘indigenous’ or ‘local’ radio
stations being studied as well as the motivations that underlie their listening habits. Six
stations were involved in these studies. The location, community orientation and
programme formats of the stations, were among the general criteria adopted for inclusion
in this shortlist.

Method

A standard audience survey interview questionnaire — translated into the dominant local
languages within the study areas — was designed to elicit the relevant data.

In all, 60 research assistants (10 for each station), mostly secondary school teachers, were
involved in administering the questionnaire.

21



A total of 120 respondents, 200 for each station were sampled for the study and the
responses thus obtained were collated and analyzed to draw descriptive conclusions
regarding;

a. Respondents’ media use habits; and

b. The demographic and socio-economic status variables that underpin those habits.

Aggregates of Results
Based upon the tally counts, frequency and percentage distributions of the reponses
obtained, the following findings were made;

* Radio was the commonest medium among the rural populations studied; whilst
only about four in every 20 persons (20.8) said that they bought newspapers, and
just a little more than five in 20 (20.6%) owned TV sets, as many as 80.2% ( or
about 16 out or every 20) of them indicated that they owned radio sets. Although
all 1200 respondents listened to the radio, close to 70% of them did not read
newspapers; and more than one-third of them (actually 37.6%) did not watch
television.

In order to gauge the relative popularity of the stations studied, vis-a vis the spectrum
of alternative stations whose signals spawned the local stations’ respective areas of
dominant influence, we asked listeners about their favourite station — or the station
they listened to most.

* On average, 60% of the respondents always preferred the station with their
locality.

* Innearly 40% of the cases, such indicators of community orientation as the
location of the station, the language of broadcast and programme identity were the
overriding motivation for listeners’ preference for the local station.

*  On the whole, more than 70% of the rural listeners favoured programmes in local
vernacular, compared to less than 10% of them who preferred programmes in the
English language.

* Close to two-thirds of the respondents (i.e. 64.5%) said that they listened to the
local stations ‘primarily for the news/current affairs, and educational
programmes.” Compared to only 17% who indicated that they ‘listened mostly
for the music and entertainment, and whish[ed] there were less of the other
programmes.’

* On the whole, rural stations attracted their largest audience patronage in the
mornings (87.6%), and the least following in the afternoons 63.6%).

Main References

The study was conducted between Dember 20, 1999 and February 3, 2000. An MFWA
supplement. Sponsored by the Royal Danish Embassy.

22



Radio and Television.

The use of radio to tackle development problems in health, education, agriculture, has
been carried out extensively in Ghana. Head and Kugblenu (1978, 128) say, “The
program service provided by, for instance, GBC radio, emphasizes rural adult education,
nation building, new and commentary, and school programs.” Similarly, for television, a
high-ranking Ghanaian official is quoted as saying, when it was first launched, that: “The
programmes will be of a nature which will stress the traditions, culture, values, and way
of life of the people of Ghana within the wider African setting. Television should
accentuate the feelings of unity and brotherhood of Ghanaian” (cited in Bass 1969, 164).
In fact, the “general availability of radio in many sparsely populated areas

It is interesting to note that since 1962 the Ghana Broadcasting Corporation (GBC) has
been conduction research into audience reactions to its programs to ensure that such
programs are targeted to meet the population’s specific needs. Also GBC conducts the
“Special Survey on General Trends” twice a year on any one study, and results are
analyzed for its audience (Bled 1969).

Nevertheless, studies conducted on broadcasting in Ghana reveal that limited airtime is
given to programs oriented to rural communities. For example, in 1979 Ansah found that
the few hours of local programs broadcast are oriented more toward entertainment than
systematic development information. Also Boafo (1988, 43 ) found that;

In 1985, the local languages station of the Ghana Broadcasting Corporation, GBC
Radio 1, broadcast about 104 hours of programmes per week. Out of the number,
6 hours or 5.8% were given to rural broadcasting that is, broadcasting of
programmes in the indigenous Ghanaian languages portraying local social
activities and daily occupations of the rural people and general education
programmes on agriculture, health, nutrition, home, management and other areas
of rural development.

Citing figures for the Audience Research Unit of GBC, Boafo says the English language
station, GBC 2 also gives just about an hour of its total broadcasts of 104 hours a week to
agricultural and health programmes oriented to national development.

Schramm (1964, 164) says, “Television is an appealing vehicle for literacy teaching,
because it can present sight and sound together and because it is new enough to be
especially appealing.” Unfortunately, television transmission in Ghana does not cover a
wide spectrum of the populace. In fact, television broadcasting benefits only the urban
areas where the estimated 250, 000 sets in the country are concentrated. In addition the
programmes are basically entertainment oriented, neglecting the development needs and
aspirations of the country.

It seems obvious from the above discussion that the media systems in Ghana need
massive restructuring if they are to play the role of effective change agents while
reaching a larger audience than merely the urban social classes. Eilers and Oepen (1991,
296) state; “In all African and most Asian countries, radio and television are stated-

23



owned. Not even radio, not to mention television, reaches the masses of Third World
people living in rural areas, but instead thy serve the elitist needs of urban minorities,
“They note that the content of electronic media very rarely reflects development
problems and needs of the rural majority, which not only lacks access but also the means
for contributing to and participation in these media offerings.

Main Reference
Asante, Clement E., “The Press in Ghana: Problems and Prospect”. University Press,
Inc.: Maryland, 1996.

Other Reference

Bass, A. Z. 1969. Promoting nationhood through television in Africa, Journal of
Broadcasting, 23(2): 163-166.

Bled, C. E. 1969. Review of audience research in some developing country in Africa.
Journal of Broadcasting,13(2): 167-80.

Boafo, S. T. K. 1988. Democratizing media system in African societies: The case of
Ghana, Gazette,41(1): 37-51.

Eilers, F. J., and Oepen, 1991. Communication and Development: Mainstream and off-
stream perspectives — A German view. In Communication and development, ed. F.
Casmir. 293-318. Norwood. NJ: Ablex.

Head, S. W., and J. Kugblenu. 1978.GBC-1: A survival of wired radio in tropical Africa.
Gazette, 24(2): 121-29.

Schramm. W. 1964. Mass media and national development: the role of information in the
developing countries. Stanford, CA: Stanford University Press.

24



d) Development education — are there currently development initiatives that community
television would so obvious enhance if it were available.

Community education

Community education is, therefore, defined here as an educational process that
encourages the utilization of all learning resources within the community (even when
there is no school), for the purposes of mobilizing the community’s resources for its own
development. The definition reiterates Quainoo’s (1995) observation that school
generated learning is only part of the total learning that occurs through the network of
educational agencies in the village; and it underlies the need to integrate the school into
the community system. In addition, the interpretation recognizes the need for a learning
model which effectively converts the school system to an education system (Fantini,
1978. again, this conceptualization affirms the underlying need, noted by King (1976), to
recognize the differences between the social conditions of Western industrialized
societies where the concept originated, and those of the developing societies, like Ghana,
where a village may not have a school, and where also the educational focus is on
functional basic education. Finally, given the adoption of a suitable educational delivery
strategy such as Freire’s problematization and conscientization which favour a liberation
approach to community development, the definition incorporates the capacity of
community education to engender community development, a term which is discussed
below.

Community Development

The significance of the process of community education lies in its ability to effect
qualitative social change in the form of seeking solutions to the community’s problems
(Minzey & LeTarte, 1979). Fletcher (1980) explains that this qualitative change may be
achieved through programs of compensation or positive discrimination by which a
community education process may target a social problem such as poverty, alienation, or
inequality of educational opportunity and tailor its programs toward the solution of the
identified problem.

Armstrong, David, and Doyle (1975) describe this approach, which they perceive as
interventionist, as target-centered and they distinguish it from their preferred man-
centered alternative approach. In their view, the man-centered approach to community
development is essentially an educational process, a view which ties in with community
development as an integral part of community education. Community development is
seen in this article in that perspective, the term is thus construed as the processes of a
community’s self-examination through its education for the purposes of improving its
living standards by providing its members with the necessary skills for the utilization and
transformation of the available resources to its benefit. This meaning discards the notion
of intervention suggested by Fletcher and deemphasizes the role of external change
agents. The definition instead makes room for education in the efforts to provide for the
social advancement and well-being (Rose, 1967) of the village community. Thus,
although community development is interpreted her form the Minzey and LeTarte self-

25



help approach, the emphasis is on indigenously stimulated development and not
externally induced development.

Main Reference

Ansu-Kyeremeh, k.. Community Education for the Development of a Rural Ghanaian
Village. “The Alberta Journal of Educational Research”; Vol. XXXIII, No. 1,
March 1987, Pg. 43-61

Other References

Armstrong, R. David, C., & Dole ,M. (1975). Case studies in overseas community
development (Vol. 1). Bournemouth: Direct Design.

Fantini, M. D. (1978). Community education: Participants and participation. Community
Education Journal, VI (3), 2-7.

Fletcher, C. (1980). Developments in community education: A current account. In C.
Fletcher &N. Thompson (Eds.), Issues in community education (pp. 5-10). Barcombe:
Falmer.

King, K. (Ed.) (1976) Education and community in Africa. Edinburgh: Centre of African
Studies, University of Edinburgh.

Minzey, J. D. & LeTarte, C. E. 1979). Community education: From program to process
topractice. Midland, MI: Pendall.

Quainoo, A. . K. (1955). Formal and informal education in the Gold Coast village. In L.
J. Lewis (Ed.), Perspectives in mass education and community development (pp.78-
79). London: Nelson.

Ross, M. G. (1967). Community Organization: Theory, principles, and practice. New

York: Harper and Row.

Community Education by Radio

Modernization and village education by radio

The period of the late 1950s to the mid -1970s was dominated by the modernization
paradigm of development theory. From it the concept of village education by radio,
represented in a variety of models and founded upon various assumptions, was developed
as manifested in works by Rogers (1962). mcAnany (1978 and Meomeka (1981). The
diffusion and ‘Unesco-Schramm’ models were popular among village educations. The

26



diffusion model, pioneered by Rogers, continued to inspired the design of models in the
early 1980s, confidence in the newly discovered role fro radio in rural education was so
strong that practitioners, theorists and researchers projected it as ‘the medium of the
masses’.

Basically, the models assumed that massive rural education and development could only
be facilities in non-industrialized societies through the application of western media
systems, particularly radio. They held firmly that: ‘A country or locality which lacks
some basic forms of mass communication, either a newspaper or radio, lacks a capacity
to develop community projects and deal with community needs’ (Stover, 1984, 7).
Technology-based media were deemed to be educationally applicable in all socio-cultural
contexts. This assumption negated from the outset the need for western-derived media
systems to respond to local socio-cultural characteristics in no-western cultural contexts.

Criticisms

In recent times, implications of such ‘mass-oriented’ education conducted through radio
and other technological media within ‘communal-oriented’ village communities have
been critically examined by scholars including Hedebro (1982), Stover (1984), Aranba
(1983) and Ely (1983). To these critics, modernization-induced rural educational radio
broadcasting was characterized by linear one-way commutation (in which the learner has
no input or active participation role in lesson content and mode of presentation). To
Governor Hodson who was responsible for introducing wired-broadcasting into Ghana
(then the Gold Coast), the need for the colonial government to control information
available to the community by excluding ‘anti-government and communistic activities’
was paramount (Ansah, 1985:4). Vertically, top-town, unidirectional, sometimes two-
step, and impersonal flows of knowledge were encouraged. Mytton (1983:15) observed
that throughout Africa, the radio is seen as providing an improved means of downward
communication’. The point-to-point nature of radio broadcast communication meant
geographical outreach limitations. Staffs were trained in western instructing methods.
As not by Stover (1984:68), developing countries often import along with equipment a
sense of extravagant professionalism as well, acquired with technical skills through
training’. The language of instruction was often foreign; where indigenous languages
were used, air time was severely reduced as an offshoot of multi-language broadcasting.

Dependency resulted from the widely help assumption of a cultural polarity of a
cognitive, analytical, scientific, abstract, written and production-efficient western
industrialized culture in which knowledge was to be cultivated and nurtured for
‘dissemination among non-cognitive, religion and superstition-dominated, subjective,
non-scientific, concrete, orally based and subsistent village communities.

Despite these culture-related shortcomings, findings of summative evaluation of early
rural radio education programmes, such as that in Ghana by Coleman and Opoku (1968)
and Donkor (1979) failed to highlight implicit cultural constraints. They became rather
the catalysts for further expansion of the modernization models. The Coleman and
Opoku study in particular became ‘a means of publicizing the success of the [Canadian-
imported Rural Forum] experiment to other African governments’ Dodds, 1972:11). The

27



careful packaging marketing of the ‘successes’ (ignoring the culture-derived weaknesses)
by Unesco gave the models the thrust sought by theorists to support the universality of
the concept of rural education by radio,

This study found, as would be shown shortly, that the Ghanaian situation reflected more
of the disenabling features of modernization-inspired approaches to radio-based rural
education put forward by the critics than the positive features attributed to it by the
protagonists. The predominant Unesco-Schramm model encourage an exogenously
developed radio education broadcasting in which the superimposition of western-
originated radio programmes on Ghanaian village communities was the norm- a norm
which developed right from the introduction of the first of such programmes, the Rural
Radio Forum, from Canada. With hardly any limitations on format and content,
transplantation implicitly and explicitly superimposed the western values of
individualism, formalism, impersonalness and alienation-dominated social interaction
patterns on communal, informal and interpersonal village communication patterns.
Lecterns were often deluged with western-oriented news and music programmes while
little local news and music were broadcast.

Because the success of programmes required the remoulding of the entire village

educational setting on western social organization and communication model, artificial
learning groups were created outside the indigenous natural social groups.

28



